Δευτέρα, 17 Μαΐου 2010

Για την αντιμετώπιση των συνεπειών της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης στο Δήμο Αθηναίων


Η Ανοιχτή Πόλη κατέθεσε κείμενο με τις βασικές θέσεις και προτάσεις της σχετικά με τις προτεραιότητες που οφείλει να έχει ο Δήμος Αθηναίων στο επόμενο διάστημα, το οποίο παρουσίασαν οι δημοτικοί σύμβουλοι της Ανοιχτής Πόλης, Ρήγας Αξελός και Ελένη Πορτάλιου.

Μάρτιος 2010

Για την αντιμετώπιση των συνεπειών της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης
στο Δήμο Αθηναίων


· Η ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΤΗ ΔΙΝΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΓΗΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΤΕΛΕΣΦΟΡΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ · ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ · ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

Α. Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ


Στο πλαίσιο του Συμφώνου Σταθερότητας και των ακραίων νεοφιλελεύθερων πολιτικών της Ε.Ε., η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προχωρά σε ολομέτωπη επίθεση στον κόσμο της εργασίας και τα λαϊκά στρώματα, βυθίζοντας για πολλά χρόνια τη χώρα σε ύφεση.
Σπεύδουμε να πούμε ότι σαφώς υπάρχει εναλλακτική λύση διεξόδου από την οικονομική κρίση. Τα κυβερνητικά μέτρα δεν είναι μονόδρομος. Αποτελούν μια σκληρή ταξική επιλογή υπέρ των εχόντων και κατεχόντων, που δημιούργησαν την κρίση και σήμερα ωφελούνται από αυτή, σε βάρος ευρύτατων κοινωνικών στρωμάτων, με άμεση και έμμεση μείωση εισοδημάτων και περιστολή των κοινωνικών δαπανών.
Οι αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αφορούν σε κοινωνικές υπηρεσίες και έργα
κοινωνικών υποδομών, που προωθούν μια στοιχειώδη αναδιανομή του κοινωνικού πλούτου υπέρ των λαϊκών τάξεων. Παρότι οι πόροι για τις αρμοδιότητες αυτές συνεχώς περικόπτονται και παρότι η λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης - με αγοραία κριτήρια και με τη μεταφορά πολλών έργων και υπηρεσιών στο ιδιωτικό κεφάλαιο - περιορίζει το ύψος των τελικών δαπανών που φτάνουν στους δημότες υπέρ του κέρδους, οι δήμοι εξακολουθούν και σήμερα να παρέχουν, αν και υποβαθμισμένες, τις θεσμικά ορισμένες υπηρεσίες τους.
Η πολιτική σκληρής λιτότητας θα οδηγήσει σε κατάρρευση την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ήδη το ισχνό 7%, που είχε ανακοινωθεί, στο πλαίσιο των περιοριστικών μέτρων της κυβέρνησης, ότι θα δοθεί από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) για τους Δήμους και τις Κοινότητες (θεσμοθετημένη κρατική επιχορήγηση), αποδίδεται μειωμένο κατά 22-35%. Έτσι, πολλοί δήμοι αδυνατούν να καλύψουν τις βασικές λειτουργικές τους ανάγκες και πολύ περισσότερο τη μισθοδοσία του προσωπικού. Πρόκειται για καταφανή παρακράτηση οφειλόμενων πόρων, οι οποίοι δίδονται για φρεγάτες και ανάλογου χαρακτήρα αντικοινωνικές επιλογές.
Ένα άλλο τεράστιο πρόβλημα θα προκύψει εάν, με την παροιμιώδη ανευθυνότητα και αναλγησία που τη διακρίνει, η κυβέρνηση προχωρήσει στην εφαρμογή του «Προγράμματος Καλλικράτης», για το οποίο σήμερα δεν έχει δώσει στη δημοσιότητα παρά μόνον όσα αφορούν στον αριθμό των συνενωμένων δήμων, στη δημιουργία περιφερειακής αυτοδιοίκησης υπό κρατική επιτήρηση, στο πρωθυπουργικοκεντρικό μοντέλο οργάνωσης των αιρετών σωμάτων και στο ληστρικό εκλογικό σύστημα.
Είμαστε ριζικά αντίθετοι στο «Πρόγραμμα Καλλικράτης» και ζητάμε να αποσυρθεί. Έχουμε ήδη καταθέσει γραπτά στο δημοτικό συμβούλιο αίτημα συζήτησης του «Καλλικράτη» και το
επαναφέρουμε. Πέραν, όμως, του περιεχομένου της προωθούμενης μεταρρύθμισης, η σπουδή της κυβέρνησης να ψηφίσει και να εφαρμόσει σχετικό νομοσχέδιο, θα οδηγήσει την Τοπική
Αυτοδιοίκηση σε πλήρη κατάρρευση. Είναι αδύνατον σε λίγους μήνες να πραγματοποιηθεί μια
τέτοιας κλίμακας διοικητική αναδιάταξη στο σύνολο της χώρας, να ανασυγκροτηθούν παλιές και να λειτουργήσουν νέες υπηρεσίες, να μετακινηθούν οι εργαζόμενοι, να στελεχωθούν οι
περιφερειακές διοικήσεις, να στεγαστούν τα δημαρχεία και οι περιφέρειες, κ.λπ., κ.λπ. Επομένως, η σημερινή δυσλειτουργία της Τ.Α. στην παροχή υπηρεσιών θα μετατραπεί σε απόλυτο χάος που θα πλήξει άμεσα τους δημότες.
Η επιλογή του «Προγράμματος Καλλικράτης» συνδέεται ευθέως με τη λεγόμενη δημοσιονομική εξυγίανση και το Πρόγραμμα Σταθερότητας. Όχι μόνο, λοιπόν, δεν θα δοθούν τα 4 + 4 δις, που εκτιμούν η ΚΕΔΚΕ και η ΕΝΑΕ ότι απαιτούνται για να εφαρμοστεί η όποια διοικητική μεταρρύθμιση, αλλά η κυβέρνηση υπολογίζει να περικόψει δραστικά τους αυτοδιοικητικούς πόρους, με τη συρρίκνωση των αιρετών σωμάτων και την κατάργηση των ΝΠΔΔ, που προοιωνίζεται μεγάλο αριθμό απολύσεων εργαζομένων, όπως έχει ήδη εξαγγείλει ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης κ. Πάγκαλος.
Τούτων δεδομένων, ο Δήμος Αθηναίων χρειάζεται, από τη μια, να αναλάβει δράση απέναντι στην κυβερνητική πολιτική και, από την άλλη, να αναθεωρήσει προτεραιότητες έργων, υπηρεσιών και κατανομής πόρων υπέρ της μεγάλης πλειοψηφίας των δημοτών που πλήττονται από την πολιτική λιτότητας και ύφεσης.

Β. Ο ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ


Η Ανοιχτή Πόλη προτείνει να διεκδικήσει ο δήμος Αθηναίων αυτοτελώς και στο πλαίσιο της ΚΕΔΚΕ τα παρακάτω αιτήματα.
· Αναστολή της ψήφισης του «Προγράμματος Καλλικράτης», τόσο για λόγους δημοκρατίας, που αφορά στη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και των αιρετών οργάνων στο διάλογο περί μεταρρύθμισης, όσο και για λόγους διοικητικής και οικονομικής κατάρρευσης των νέων δήμων και των περιφερειών.
· Απόδοση στην Τ.Α. και τον Δήμο Αθηναίων των θεσμοθετημένων ΚΑΠ (Κεντρικοί Αυτοτελείς
Πόροι) και των χρωστούμενων από το παρελθόν πόρων.

Γ. ΟΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΩΝ


Ο δήμος Αθηναίων πρέπει να προχωρήσει σε ενεργητικές πολιτικές που θα δημιουργήσουν ένα δίκτυ προστασίας των πιο φτωχών και ευρύτερα των λαϊκών στρωμάτων, στη βάση των αρχών της αλληλεγγύης και της δικαιοσύνης. Για τον σκοπό αυτό πρέπει να γίνει, από τη μια, εξοικονόμηση πόρων και, από την άλλη, μεταφορά στους τομείς επείγουσας ανάγκης. Σ’ αυτούς τους τομείς πρέπει να κατευθυνθούν και οι πόροι που ο δήμος Αθηναίων και η ΚΕΔΚΕ οφείλουν να διεκδικήσουν αγωνιστικά από την κυβέρνηση.

Γ1. ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΠΟΡΩΝ

Α. Ενίσχυση εσόδων – αναδιανεμητικό σύστημα δημοτικών τελών

Τα δημοτικά τέλη συνεχίζουν να είναι κοινωνικά άδικα, καθώς στον επιμερισμό τους δεν
λαμβάνονται υπόψη οι υπαρκτές κοινωνικές ανισότητες. Έτσι, τα κεντρικά πολυκαταστήματα, τα πολυτελή καταστήματα, οι τράπεζες και οι μεγάλες επιχειρήσεις πληρώνουν τα ίδια δημοτικά τέλη ανά τ.μ. με αυτά που πληρώνει μια μικρή επιχείρηση, με αποτέλεσμα να αδικούνται κατάφορα οι τελευταίες και να οδηγούνται λόγω της κρίσης σε χρεοκοπία. Αντίστοιχες στρεβλώσεις υπάρχουν και στα τέλη που επιβάλλονται σε κατοικίες διαφορετικών περιοχών – υποβαθμισμένων και «ευγενών» – της πόλης.
Η Ανοιχτή Πόλη υποστηρίζει ότι τα δημοτικά τέλη πρέπει να βαρύνουν τους υπόχρεους κατοίκους και επιχειρήσεις με δίκαιο και αναλογικό τρόπο και να λειτουργούν στην πράξη αναδιανεμητικά, αποσπώντας πόρους από τους έχοντες και αναδιανέμοντάς τους σε όσους έχουν πραγματικά ανάγκη. Ο Δήμος Αθηναίων πρέπει να προχωρήσει στη δημιουργία ενός κοινωνικά δίκαιου συστήματος τελών, που θα ξεκινά από μηδενική βάση για τα χαμηλά εισοδήματα (άνεργοι, επισφαλώς εργαζόμενοι, μονογονεϊκές οικογένειες κ.λπ.) και κλιμακούμενα θα αντλεί πόρους με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, επιβαρύνοντας τα υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα και όσους εκμεταλλεύονται την πόλη και αποκομίζουν τεράστια κέρδη από τη χρήση της.

Β. Αναπροσανατολισμός της διαχείρισης των οικονομικών του Δήμου


Επί της σημερινής δημοτικής αρχής –και συγκεκριμένα το 2009- το έλλειμμα του δήμου Αθηναίων εκτινάχθηκε στα 85 εκατ. Ευρώ. Καμία αναφορά σε οίκους αξιολόγησης δεν μπορεί να αποκρύψει τη δεινή οικονομική κατάσταση που έχει περιέλθει ο Δήμος Αθηναίων.
Η οικονομική πορεία του οργανισμό του Δήμου απειλείται πλέον σοβαρά, ακόμα και με αδυναμία ανταπόκρισης στα λειτουργικά έξοδα, π.χ. στη μισθοδοσία. Η οικονομική ασφυξία στο Δήμο τείνει να γίνει εκρηκτική μέχρι το τέλος του χρόνου αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα αντιμετώπισης.
Το διάστημα που πέρασε, οι προϋπολογισμοί ήταν εικονικοί, στο 50% των προϋπολογισμένων
εσόδων τους. Τα ταμειακά έσοδα το 2009 έκλεισαν – αφού αφαιρεθεί η δεύτερη είσπραξη του
δανείου των 35 εκατ. Ευρώ- στα 465 εκατ. ευρώ. Μείωση 17,8% σε σχέση με το 2008. Από τα 455 εκατ. ευρώ των εξόδων, το 96% αποτελούν ανελαστικές και διοικητικές δαπάνες και μόνο ένα 4% αξιοποιήθηκε σε επενδύσεις.
Η οικονομική κατάσταση του Δήμου επιδεινώθηκε την τελευταία τριετία, εξαιτίας α) της
κακοδιαχείρισης του δημόσιου χρήματος, β) της υπερβολικής αισιοδοξίας, εν μέσω οικονομικής
κρίσης για το ύψος των εσόδων, γ) των μεγάλων δανειακών υποχρεώσεων δ) της απουσίας
προγραμματισμού, ελέγχου και διαφάνειας της οικονομικής διαχείρισης.
Η δημοτική αρχή προσέθεσε, στα περίπου 150 εκατ. ευρώ δανειακών υποχρεώσεων που άφησαν οι προκάτοχοί της, δάνειο ύψους 50 εκ. ευρώ. Δάνειο το οποίο υποτίθεται ότι λήφθηκε για την απόκτηση ελεύθερων χώρων στο Δήμο και όμως πέρα της αγοράς της Γαζίας, η δημοτική αρχή το αξιοποίησε στη διαχείριση του ελλείμματος
Η δημοτική αρχή έχει επιδοθεί σε μια βιομηχανία σύναψης προγραμματικών συμβάσεων, που
έχουν μετατραπεί σε έμμεσο τρόπο επιχορήγησης των Δημοτικών Επιχειρήσεων. Μόνο την
τελευταία διετία (2008-2009) οι προγραμματικές συμβάσεις έχουν ξεπεράσει τα 30 εκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια βιομηχανία κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος που κατευθύνεται σε εκτέλεση προγραμμάτων αμφιβόλου αποτελεσματικότητας (προμήθειες χωρίς διαγωνισμούς, πανάκριβες μελέτες και υπηρεσίες, υπέρογκες αμοιβές) για την πόλη και κυρίως στην πρόσληψη προσωπικού με ελαστικές σχέσεις εργασίας εκτός διαδικασιών ΑΣΕΠ.
Καμία ενημέρωση δεν είχε ποτέ το Δημοτικό Συμβούλιο για την εξέλιξη της υλοποίησης αυτών των προγραμματικών συμβάσεων και κυρίως για τα αποτελέσματά τους.
Η δημοτική αρχή έχει προχωρήσει σε μια σειρά από επιλογές που επιβαρύνουν πρόσθετα το δήμο.
Πέραν της σπατάλης για τη διοργάνωση «λαμπερών» εκδηλώσεων π.χ. στο Μέγαρο Μουσικής κτλ., επιλογές όπως η σκανδαλώδης κατά την άποψη μας, αγορά ακινήτου για τη στέγαση μουσειακού πολυχώρου, ύψους 7 εκ. ευρώ, η πριμοδότηση της ΕΕΣ ΔΙΠΛΗ ΑΝΑΠΛΑΣΗ με 3,5 εκ. ευρώ, έχουν επιβαρύνει πρόσφατα τον δήμο και ακυρώνουν τις δυνατότητες του άντλησης πόρων για μια αναπτυξιακή και κοινωνική πολιτική.
Σήμερα καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μια νέα πραγματικότητα. Η δημοτική αρχή, οφείλει να παρουσιάσει τις πολιτικές της σε ότι αφορά αυτή τη νέα πραγματικότητα.
Εκτιμούμε ότι για το 2010 θα έχουμε μια μείωση εσόδων της τακτικής επιχορήγησης της τάξης των 3 εκατ. ευρώ/μήνα, δηλαδή 36 εκατ. ευρώ το χρόνο. Αν προσθέσουμε αδυναμία είσπραξης, λόγω της κρίσης, των οίκοθεν εισπράξεων γύρω στο 10% δηλ. 10-15 εκατ. Ευρώ. Αν υπολογίσουμε επίσης ότι δεν θα εισπραχθούν τα 16 εκατ. Ευρώ που έχουν προϋπολογισθεί από το ταμείο λαϊκών αγορών, τα έσοδα μέχρι τέλους έτους υπολείπονται 50 με 60 εκατ. Ευρώ. Επομένως, τα ταμειακά διαχειρήσιμα έσοδα δεν θα ξεπεράσουν τα 410-420 εκατ. Ευρώ.
Η Ανοιχτή Πόλη υποστηρίζει ότι είναι άμεση ανάγκη ο δήμος να αναπροσανατολίσει τη διαχείριση των οικονομικών του:
· περικόπτοντας τις δαπάνες που βαρύνουν τον δήμο χωρίς κοινωνική ανταποδοτικότητα
(έργα και εκδηλώσεις βιτρίνας)
· βάζοντας τέρμα στις εξωτερικές εργολαβίες, στη βιομηχανία των προγραμματικών
συμβάσεων, στις απευθείας αναθέσεις. Πρακτικές που αφενός απαξιώνουν τις υπηρεσίες
και τους εργαζόμενους στο Δήμο, αφετέρου επιβαρύνουν δυσανάλογα τον προϋπολογισμό
του Δήμου
· αναδιοργανώνοντας τις υπηρεσίες του Δήμου και αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό
Πόροι μπορούν να εξοικονομηθούν από την περιστολή δαπανών του δήμου αν η δημοτική αρχή επικεντρώσει την προσπάθεια της στην απορρόφηση του 60% των εκτάκτων εσόδων από τους λογαριασμούς, εκποίηση ακίνητης περιουσίας, έκτακτες επιχορηγήσεις για κάλυψη λειτουργικών δαπανών, 30 εκ. ευρώ από επιχορηγήσεις για επενδύσεις, 5 εκ. ευρώ από τη μείωση των προγραμματικών, 7 εκατ. ευρώ από την δραστική μείωση μη παραγωγικών εξόδων, 3,5 εκ. ευρώ, αν ακυρωθεί η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της «Διπλής Ανάπλασης ΑΕ».
Αυτά τα χρήματα ο Δήμος οφείλει να τα επενδύσει σε κοινωνικές πολιτικές και αναπτυξιακά
προγράμματα προς όφελος των πολλών, των κατοίκων της Αθήνας που πλήττονται από την κρίση.
Σήμερα η δημοτική αρχή οφείλει:
· να ενεργοποιήσει μηχανισμούς είσπραξης τελών, κυρίως από όλους όσους αποκομίζουν
τεράστια κέρδη από τη πόλη και οφείλουν τεράστια ποσά,
· να αξιοποιήσει την περιουσία του δήμου, στο πλαίσιο αναβαθμισμένων κοινωνικών υπηρεσιών (π.χ. δημιουργίας ξενώνων για αστέγους σε κτήρια του δήμου και στα 7
διαμερίσματα),
· να μπουν αντισταθμιστικά οφέλη στην πλειάδα των κρατικών υπηρεσιών που βρίσκονται
στο κέντρο της πόλης,
· να θεσμοθετηθεί η υποχρέωσή καταβολής στο δήμο ειδικού τέλους από τις πρώην Δημόσιες Επιχειρήσεις Κοινής Ωφέλειας (ΔΕΗ, ΟΤΕ κ.λ.π.), που είναι ήδη ανώνυμες εταιρίες,
· να ελεγχθεί η αποδοτικότητα των δαπανών του Δήμου προς τα ιδρύματα και τις επιχειρήσεις του (επαναξιολόγηση των προγραμματικών και του κόστους των παρεχομένων προς το Δήμο υπηρεσιών αυτών και των επιχορηγήσεων πχ. 9,84)

Γ2. ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ


Α. Κοινωνικές Υπηρεσίες για τις αποκλεισμένες Κοινωνικές ομάδες

Σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, είναι περισσότερο από επιτακτικό ο Δήμος να υλοποιήσει ένα
πρόγραμμα κοινωνικής πολιτικής που να απαντάει στις ανάγκες των ανθρώπων που βιώνουν την πιο ακραία μορφή του κοινωνικού αποκλεισμού: τους άστεγους, τους χρήστες εξαρτησιογόνων ουσιών, τις γυναίκες θύματα ανδρικής βίας και τους μετανάστες. Ενδεικτικά: Ο δήμος Αθηναίων διαθέτει ήδη μια στοιχειώδη υποδομή με τα συσσίτια, τους ξενώνες, το
κοινωνικό παντοπωλείο, την αγορά και το κοινωνικό φαρμακείο. Οι θεσμοί αυτοί
χρηματοδοτούνται με ελάχιστους πόρους, στηρίζονται κυρίως στην φιλανθρωπία και δεν επαρκούν στις σημερινές τεράστιες και οξυμένες ανάγκες.
· Η Ανοιχτή Πόλη προτείνει τη ριζική αναμόρφωση των παραπάνω υπηρεσιών, με πρόσθετους πόρους και την αξιοποίηση των εγκαταλελειμμένων δημόσιων και δημοτικών
κτιρίων σε όλα τα διαμερίσματα του δήμου, που – με ελάχιστο κόστος και τεχνική αυτεπιστασία των υπηρεσιών (χωρίς εξωτερικές εργολαβίες) – μπορούν να μετατραπούν
σε ξενώνες προσωρινής διαβίωσης αστέγων.
· Προτείνουμε μια ενεργητική πολιτική του Δήμου σε ότι αφορά την ένταξη των μεταναστών,
προκειμένου να διασφαλιστεί η κοινωνική συνοχή και να αποτρέψουμε την εκδήλωση
ακραίων φαινομένων. Η Ανοιχτή Πόλη προτείνει τη δημιουργία μόνιμων δομών εκμάθησης
ελληνικών σε αλλοδαπούς συμπολίτες μας – το σημερινό πρόγραμμα για τις μητέρες είναι
σταγόνα στον ωκεανό – και προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, street work και
νομικής βοήθειας. Προτείνουμε, επίσης, τη λειτουργία θεσμών πολιτικής εκπροσώπησης
των μεταναστών που ζουν στην Αθήνα σε μόνιμη βάση – ένα είδος συμβουλίου από τις
κοινότητες των μεταναστών, που να είναι πραγματικά αντιπροσωπευτικό και
νομιμοποιημένο και όχι σας το σημερινό «συμβούλιο μεταναστών» που διορίστηκε ερήμην
των ενδιαφερομένων.
· Προτείνουμε την αναδιοργάνωση των κοινωνικών υπηρεσιών με τη δημιουργία κεντρικής
κοινωνικής υπηρεσίας και τη συγκρότηση ξεχωριστού κοινωνικού προϋπολογισμού, έτσι ώστε ο δαπάνες για την κοινωνική πολιτική να μην χάνονται στις μαύρες τρύπες του προϋπολογισμού.
· Προτείνουμε την επαναλειτουργία του ξενώνα κακοποιημένων γυναικών του δήμου Αθηναίων, στον οποίο το τελευταίο διάστημα δεν φιλοξενείται καμία γυναίκα θύμα
ανδρικής βίας, λόγω έλλειψης προσωπικού και αλλαγής προσανατολισμού του δήμου.
· Προτείνουμε να προχωρήσει άμεσα η κατασκευή του Κέντρου Απεξάρτησης στο Γουδή, στο
χώρο του Σωτηρία, με χρηματοδότηση από δημόσιου και δημοτικούς πόρους

Β. Κοινωνικές υποδομές για όλους και όλες


Σε συνθήκες οικονομικής κρίσης ο Δήμος οφείλει να δημιουργήσει ένα κοινωνικό δίκτυ προστασίας που να απευθύνεται σε όλους και όλες τους κατοίκους της πόλης, να ανακουφίζει τους ασθενέστερους, να μειώνει το κόστος ζωής με παράλληλη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Κυρίως μέσα από ένα σύστημα ισχυρών κοινωνικών υπηρεσιών να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και παροχές στους τομείς της υγείας, της σχολικής στέγης, του αθλητισμού και του πολιτισμού.

Ενδεικτικά:

Δημοτικά ιατρεία
Το δημοτικά ιατρεία προσφέρουν δωρεάν υπηρεσίες πρωτοβάθμιας υγείας σε όλους και όλες τους κατοίκους της Αθήνας. Όμως, η ενημέρωση είναι ανεπαρκής και πολλοί στερούνται των υπηρεσιών από άγνοια. Την ώρα που ο θεσμός υποχρηματοδοτείται και υπάρχουν σοβαρά προβλήματα προμήθειας βασικών υλικών, η δημοτική αρχή προκηρύσσει σκανδαλώδεις, κατά την άποψη μας, προμήθειες 7 εκ. ευρώ για την αγορά πανάκριβων και αχρείαστων –για τις υπηρεσίες που πρέπει να προσφέρουν τα δημοτικά ιατρεία– ιατρικών μηχανημάτων. Η Ανοιχτή Πόλη προτείνει την άμεση στήριξη των δημοτικών ιατρείων με μικρού ύψους λειτουργικούς πόρους, οι οποίοι, όπως διαπιστώσαμε από επιτόπιες επισκέψεις, θα επιτρέψουν την ικανοποιητική λειτουργία τους. Στο πλαίσιο της αναβάθμισης του θεσμού πρέπει να λυθούν τα εργασιακά προβλήματα των εργαζομένων στα δημοτικά ιατρεία.

Σχολεία – Νηπιαγωγεία – Βρεφονηπιακοί Σταθμοί


Τα προβλήματα των σχολικών υποδομών είναι μεγάλα και οξύνονται καθημερινά λόγω
υποχρηματοδότησης. Ταυτόχρονα, η σκληρή λιτότητα αναγκάζει τη συντριπτική πλειοψηφία των γονέων να αναζητούν θέσεις για τα παιδιά τους στη δημόσια εκπαίδευση. Σχετικά με την
ανεπάρκεια θέσεων, περίπου 2.000 αιτήσεις γονέων δεν έγιναν δεκτές τον προηγούμενο χρόνο στους παιδικούς σταθμούς του δήμου Αθηναίων, ενώ η φοίτηση στα δημόσια νηπιαγωγεία, η οποία περιλαμβάνεται στην υποχρεωτική εκπαίδευση, είναι αδύνατη για χιλιάδες παιδιά.
Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα ακαταλληλότητας των κτιρίων. Στην πλειονότητα σχεδόν των
βρεφονηπιακών σταθμών υπάρχουν μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα δομικής ασφάλειας
(έκθεση Καρύδη 2009). 10% είναι το ποσοστό των μισθωμένων παλαιών, επικίνδυνων και
ακατάλληλων σχολικών κτιρίων. Επίσης, ένα ποσοστό που ανέρχεται περίπου στο 10% των
σχολείων λειτουργεί με διπλοβάρδιες. Ενώ πανελλαδικά ο προσεισμικός έλεγχος έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2006, στον δήμο Αθηναίων ακόμη δεν έχει ελεγχθεί ούτε καν το σύνολο των σχολείων που κτίστηκαν πριν το 1959 (όταν έγινε για πρώτη φορά εφαρμογή αντισεισμικού κανονισμού δόμησης).
Παρά το γεγονός ότι η Ανοιχτή Πόλη έχει επανειλημμένα ζητήσει να εκπονήσει ο δήμος ένα
πρόγραμμα για την κάλυψη των αναγκών στη σχολική στέγη και παρά το γεγονός ότι έχουμε
ζητήσει επανειλημμένα στοιχεία, δεν έχουμε λάβει συγκεκριμένες απαντήσεις.

Πολιτισμός και αθλητισμός


Οι πολιτιστικές και αθλητικές υποδομές του Δήμου Αθηναίων συρρικνώνονται λόγω υποχρηματοδότησης. Πλην της μεταφοράς πόρων, πρέπει να λειτουργήσουν άμεσα οι σχολικές
αυλές σε όλη τη διάρκεια της ημέρας για το παιχνίδι και την άθληση των παιδιών και να
αξιοποιηθούν, με καθαρισμό, φύτευση και στοιχειώδεις υποδομές, αναξιοποίητοι χώροι της πόλης.

Λέσχες Φιλίας Μέριμνα για τους ηλικιωμένους


Τα ποσά που σήμερα κατασπαταλώνται για τη διοργάνωση πολυτελών εκδηλώσεων πρέπει να χρηματοδοτήσουν, μαζί με πρόσθετους πόρους, προγράμματα για τη δημιουργική απασχόληση των ηλικιωμένων και στο πλαίσιο παροχής κοινωνικής εργασίας.

Υποστήριξη στους μικρούς επαγγελματίες


Η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου προβάλλει τις πολυεθνικές και τις μεγάλες επιχειρήσεις, μέσω ψυχαγωγικών – εμπορικών εκδηλώσεων με χορηγούς εταιρίες. Η Ανοιχτή Πόλη προτείνει να σταματήσουν αυτές οι διαφημιστικές οργανώσεις και να εγκαταλειφθούν τα σχέδια για την ανέγερση φαραωνικών εμπορικών κέντρων τύπου Mall, τα οποία οδηγούν στο μαρασμό τα μικρά καταστήματα. Ο δήμος να στηρίξει με σχετική καμπάνια τις τοπικές συνοικιακές αγορές και τα παραδοσιακά καταστήματα του Ιστορικού Κέντρου. «Αναπλάσεις» και «πεζοδρομήσεις», όπως αυτές του Ψυρρή και της Αθηνάς, φέρνουν νέα διασκεδαστήρια και ακριβά καταστήματα και εκδιώκουν την κατοικία και το εμπόριο.

Προστασία των καταναλωτών, αλληλέγγυες κοινωνικές πρακτικές


Η Ανοιχτή Πόλη προτείνει να προχωρήσει ο δήμος, σε συνεργασία με οργανώσεις καταναλωτών, στην ενημέρωση του κόσμου και στον περιορισμό των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών, μέσω των κατάλληλων δομών ( παρατηρητήριο ποιότητας και τιμών βασικών ειδών). Ταυτόχρονα, ο δήμος πρέπει να στηρίξει τις αλληλέγγυες, συνεταιριστικές, εθελοντικές και άλλες κοινωνικές πρακτικές και τα άτυπα δίκτυα ανταλλαγής, τα οποία ανακουφίζουν τα χαμηλά εισοδήματα, λειτουργούν ευεργετικά για τους άπορους πολίτες και ενισχύουν το αίσθημα της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης.

Γ. Ο Δήμος στο πλευρό των εργαζομένων


Τα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση για άλλη μια φορά μεταφέρουν το βάρος στον κόσμο της
εργασίας. Οι εργαζόμενοι δέχονται μια βάρβαρη επίθεση σε ότι αφορά τόσο στις αποδοχές τους όσο και στα ίδια τα δικαιώματα τους και το εργασιακό καθεστώς.
Και ακόμα χειρότερα. Με τον πρόσφατο νόμο περί προσλήψεων στο δημόσιο που ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβρη, χιλιάδες εργαζόμενοι θα μείνουν άνεργοι.
Πετιούνται στο δρόμο οι εργαζόμενοι που χρόνια τώρα βίωσαν τον εργασιακό μεσαίωνα των
συμβάσεων έργου, που καταρράκωναν την προσωπική τους αξιοπρέπεια στα κομματικά γραφεία βουλευτών και δημοτικών συμβούλων επαιτώντας μια επισφαλή θέση εργασίας.
Με βάση την απογραφή του εργατικού προσωπικού Ιουλίου του 2007, το ποσοστό των
συμβασιούχων ήταν περίπου 12% στον υπηρεσιακό κορμό του Δήμου και έφτανε το 36% στα
δημοσυντήρητα ιδρύματα και επιχειρήσεις.
Όλοι αυτοί, που φτάνουν τις 2.000 στο Δήμο της Αθήνας, σήμερα θυσιάζονται στο βωμό της δήθεν δημοσιονομικής εξυγίανσης, ενώ τόσα χρόνια κάλυπταν πάγιες υπηρεσιακές ανάγκες με λιγότερες αποδοχές, χωρίς να δικαιούνται άδειες, χωρίς δώρα και επιδόματα,
Η διοίκηση Κακλαμάνη τον περασμένο Δεκέμβρη πριν την ψήφιση του νόμου, διερρήγνυε τα ιμάτια της για την πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης, όταν πολλούς από αυτούς τους είχε παραλάβει σαν συμβασιούχους από την προηγούμενη δημοτική Αρχή και αντί να κινήσει διαδικασίες μονιμοποίησης τους, προσέθεσε εκατοντάδες ακόμα στη μεγάλη στρατιά των επισφαλώς εργαζομένων στο Δήμο.
Η συνενοχή και συμπόρευση Κυβέρνησης και Δήμου, μπορεί να «εξοικονομήσει» μερικά
εκατομμύρια ευρώ στο δημοτικό προϋπολογισμό, όμως θα οδηγήσει χιλιάδες νέους ανθρώπους
στην ανεργία και την εξαθλίωση.
Ο Δήμος σήμερα περισσότερο από ποτέ έχει την υποχρέωση να σταθεί δίπλα στους συμβασιούχους εργαζόμενους. Να δεσμευθεί σήμερα και να συμπαραταχτεί μαζί τους για την
εξασφάλιση πλήρους και σταθερής απασχόλησης, με ίσα εργασιακά δικαιώματα για όλους και
όλες τους εργαζόμενους/ες στο Δήμο που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.

Δημοτική Κίνηση Ανοιχτή Πόλη

Δεν υπάρχουν σχόλια: