Δευτέρα, 9 Μαρτίου 2009

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΟΜΑΔΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΥΠΕΧΩΔΕ

Το εισηγητικό κείμενο της Ομάδας Περιβάλλοντος που ενέκρινε το Συντονιστικό της ΣΤΑΣΗ ΒΥΡΩΝΑ και θα συζητηθεί στη Γενική Συνέλευση της Τετάρτης, μαζί με το κείμενο για το Μετρό και το προσαρμοσμένο (με βάση το κείμενο) Δελτίο τύπου. (Ακολουθουν στα επόμενα άρθρα τα άλλα δύο κείμενα)


Μπορείτε να στείλετε τις παρατηρήσεις σας ή τις απόψεις σας, στο stasivyrona@gmail.com και θα δημοσιευθούν στο Blog μας


ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΕΧΩΔΕ


ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ ΚΑΙ «ΚΑΤΑΠΙΝΟΥΝ» ΤΗ ΔΑΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ ΚΟΥΤΑΛΑ – ΣΑΚΕΤΤΑ!



Σχεδιάζουν μεγάλο ανισόπεδο κόμβο στον Βύρωνα υποβαθμίζουν το Αισθητικό Δάσος Καισαριανής και τις κατάφυτες περιοχές στο Κουταλά
• Βαριές οι συνέπειες από την κυκλοφορία χιλιάδων ΙΧ μέσα στην Πόλη
• Ένοχη η σιωπή του κ. Χαρδαλιά και Δημάρχων του ΣΠΑΥ



Ο Υπουργός ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιάς μετά την αιφνιδιαστική ανακοίνωση του Ιουνίου 2008 για τους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής, συνολικού μήκους 90,85 χ0λμ, δημοσιοποίησε στις 2 Φλεβάρη 2009, μετά από συνεχείς αλλαγές, παρασκηνιακά αλισβερίσια και διάφορα πάρε-δώσε με διάφορους δημάρχους του ΣΠΑΥ και άλλους παράγοντες, αναθεωρημένο και ολοκληρωμένο το έργο, αρχικού προϋπολογισμού 1,658 δις. Ευρώ. Ταυτόχρονα έδωσε στην δημοσιότητα και την περιβαλλοντική μελέτη, την οποία είχε υποσχεθεί ότι θα έδινε στην δημοσιότητα τον περασμένο Σεπτέμβρη(!) και ανήγγειλε δίμηνη διάρκεια της λεγόμενης «δημόσιας διαβούλευσης» δηλ. μέχρι τα μέσα Απρίλη, και τη προκήρυξη του διαγωνισμού τον Μάη!
Ένα σημαντικό τμήμα των αυτοκινητοδρόμων θα διανοιχτεί στο βουνό του Υμηττού. Το έργο θα γίνει με την γνωστή μέθοδο της Σύμβασης Παραχώρησης, στα πλαίσια της συνεργασίας του Δημόσιου - Ιδιωτικού τομέα, όπου πλέγματα ιδιοκτητών μέσων μαζικής ενημέρωσης και μεγάλων κατασκευαστικών εταιριών, αποκομίζουν τεράστια κέρδη από την μακρόχρονη εκμετάλλευση των αυτοκινητοδρόμων και την ασύδοτη επιβολή υψηλών διοδίων.
Με το έργο προβλέπεται:
Α) Διάνοιξη συνολικού μήκους αυτοκινητοδρόμων (πρώτης φάσης) 62.355 χλμ. όπου το μέγιστο τμήμα τους θα είναι υπέργειο, πάνω στην Β ΄ ζώνη και ένα άλλο τμήμα μικρότερο στην Ά ζώνη , ενώ το σύνολο των υπόγειων διαδρομών θα είναι μόλις 34,8%.
Ακόμα προβλέπεται, κατασκευή 9 μεγάλων γεφυριών, 4 μετωπικοί σταθμοί διοδίων και δύο πλευρικοί, 14 ανισόπεδοι κόμβοι και 8 ημικόμβοι, 87 άλλα τεχνικά έργα μεταξύ των οποίων σήραγγες και «επιφανειακά τούνελ» ( cut + cover) κ.ά. Η κατασκευή δρόμων στn B΄ και Α΄ ζώνη Υμηττού είναι παράνομη, αντίκειται στις διατάξεις της προστατευτικής νομοθεσίας ακόμα και αυτής που υπάρχει σήμερα.
Β) Κατασκευή της Δυτ. Περ. Υμηττού 14.749 χλμ από την σημερινή απόληξη στην Κατεχάκη μέχρι την Λ. Ποσειδώνος. Στον δρόμο αυτό περιλαμβάνεται και το νότιο τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού. Αυτό το τμήμα που αρχίζει από τον υφιστάμενο κόμβο Κατεχάκη μέχρι την Λ. Βουλιαγμένης θα έχει μήκος περίπου 10,5 χλμ. από τα οποία τα 8 χλμ είναι υπογειοποιημένα. Σύμφωνα με την περιβαλλοντική μελέτη το σύνολο του έργου διέρχεται από την Β΄ ζώνη, ενώ από τα 10 περίπου χιλιόμετρα τα 8 θα δι- έρχονται ΕΝΤΟΣ της χαρακτηρισμένης ως περιοχής «Ν Α Τ Ο Υ Ρ Α 2000» Α ι σ θ η τ ι κ ό Δ ά σ ο ς Κ α ι σ α ρ ι α ν ή ς !
Γ) Η μεγάλη κατασκευή του ανισόπεδου Κόμβου Σακέττα. Αυτός ο κόμβος καταλαμβάνει συνολική έκταση 127 σ τρεμμάτων κοντά στην περιοχή κουταλά – Σακκέτα μιας από τις πιο κατάφυτες εκτάσεις του Βύρωνα! Ο νέος οδικός άξονας που κατευθύνεται από εκεί στα Μεσόγεια θα έχει μήκος 6,3 χλμ από τα οποία με σήραγγα ΜΟΝΟ 4 χλμ. Από τον Κόμβο Σακέττα, η Νότια Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, συνεχίζει με σήραγγα 2000 χλμ μ 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, μέχρι το τέρμα της Σ. Βενιζέλου στην περιοχή της Αγίας Μαύρας, στην Ηλιούπολη.
δ) διάνοιξη σήραγγας στον Υμηττό, μέχρι τον κόμβο Μεσογείων μήκους 7,5 χλμ. που θα συνδέει τα δύο νέα αυτά τμήματα της Περιφερειακής Υμηττού !
Το βάρος που θα δεχτεί ιδιαίτερα ο Βύρωνας αλλά και οι γειτονικοί Δήμοι είναι πολύ μεγάλος γιατί ο κόμβος θα οδηγεί και προς τις τέσσερις δυνατές κατευθύνσεις, δηλαδή προς Γλυφάδα, προς Βύρωνα, προς Αεροδρόμιο και προς Αττική Οδό.
Εκφράζουμε την αντίθεσή της στα σχέδια αυτά του ΥΠΕΧΩΔΕ και της κυβέρνησης και καλούμε τους κατοίκους του Βύρωνα, τις Δημοτικές Παρατάξεις και τις άλλες κοινωνικές οργανώσεις σε κινητοποίηση για την ματαίωση τους.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ ισχυρίζεται ότι φτιάχνει τους νέους αυτοκινητόδρομους, ως απάντηση στην κυκλοφοριακή κρίση του λεκανοπεδίου που οξύνεται. Πρόκειται για μια πολιτική παρωχημένη και κυρίως αδιέξοδη, που βαρύνει όλες τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις. Η Αττική Οδός όπως και ο Κηφισός, πριν ακόμα ολοκληρώσουν την "παιδική ηλικία" τους, "γέρασαν". Αυτό σημαίνει πως μια ακόμα "Αττική Οδός" θα σηματοδοτήσει ένα καινούργιο αδιέξοδο και αυτό πάλι με την σειρά του θα γεννήσει την ανάγκη ενός νέου αυτοκινητόδρομου, και αυτός με την σειρά του ένα νέο αδιέξοδο, και πάει λέγοντας… Στην Αθήνα το 1996 κυκλοφορούσαν 1.000.000 αυτοκίνητα, το 2006 2.200.000 (αύξηση 120%) και το 2008 περίπου 2.400.000. Σύμφωνα με έρευνες, το 2010 το 75-95% των βασικών αρτηριών θα λειτουργούν σε συνθήκες κορεσμού ενώ το 40% του διοξειδίου του άνθρακα καθώς και το 70% των υπόλοιπων ρύπων, που εκλύονται και συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή και το "νέφος", οφείλονται στο αυτοκίνητο!..
Όλοι συμφωνούν ότι δυο μεγάλα προβλήματα της ευρύτερης Αθήνας είναι το κυκλοφοριακό και η μόλυνση του περιβάλλοντος. Δεν είναι ανεξάρτητα μεταξύ τους καθώς ο αέρας που αναπνέουμε μολύνεται κυρίως από τα καυσαέρια των αυτοκινήτων. Ορισμένοι ισχυρίζονται μάλιστα ότι οι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας θα βοηθήσουν στη λύση του κυκλοφοριακού και θα μειώσουν και την ατμοσφαιρική ρύπανση καθώς οι ταχύτητες θα αυξηθούν και θα λείψουν τα καυσαέρια των βραδυπορούντων οχημάτων. Αν ήταν έτσι τότε θα έπρεπε να έχει μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση τα τελευταία χρόνια, αφού κατασκευάστηκαν δρόμοι όπως η Αττική οδός. Ο νέος δρόμος, υπόγειος ή επιφανειακός, θα ενισχύσει την ιδιωτική αυτοκίνηση και θα ανακυκλώσει το πρόβλημα σε βάρος όλων των γειτονικών Δήμων και του Υμηττού.
Ο Υμηττός είναι ένας από τους μοναδικούς πνεύμονες που έχει απομείνει στο λεκανοπέδιο της Αττικής, που μαζί με την Πάρνηθα και την Πεντέλη, φιλτράρει και δεσμεύει τα αιωρούμενα σωματίδια, δρα ευεργετικά στο κλίμα και αποτελεί επίσης φυσικό χώρο μνημειακής σημασίας από την εποχή του Ηρόδοτου έως σήμερα, καταφύγιο της Αττικής πανίδας και χλωρίδας, χώρος αναψυχής και άθλησης και καταφύγιο ενδημικών πτηνών, ενδιαίτημα πληθώρας ζωικών ειδών.
Η απόφαση συνεπώς του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι ολοφάνερο ότι: θα διαταράξει τα οικοσυστήματα του Υμηττού, θα κακοποιήσει την δασική περιοχή Κουταλά-Σακέττα, θα υποβαθμίσει το «Αισθητικό Δάσος Καισαριανής», και θα οδηγήσει στην κυκλοφοριακή ασφυξία και την οικολογική καταστροφή τον Δήμου Βύρωνα και τούς γειτονικούς Δήμους, καθώς χιλιάδες αυτοκίνητα θα προσπαθούν να φτάσουν στο κόμβο διοδίων, αυξάνοντας δραματικά την ατμοσφαιρική ρύπανση, τον θόρυβο και την θερμοκρασία μέσα στην πόλη, χωρίς να λύσει κανένα πρόβλημα. Η φύτευση χιλιάδων δέντρων που προβλέπεται στις νέες ρυθμίσεις της ΠΜ του ΥΠΕΧΩΔΕ καθώς και άλλες περιβαλλοντικές διασφαλίσεις που εκπέμπει το υπουργείο, δεν αναιρούν τις καταστρεπτικές επιπτώσεις των αυτοκινητοδρόμων και της στρατηγικής της κυβέρνησης.
Απέναντι στα σχέδια αυτά του ΥΠΕΧΩΔΕ η σιωπή του Δημάρχου κ. Χαρδαλιά, και Δημάρχων του ΣΠΑΥ, συνιστά μια στάση απαράδεκτης ανοχής! Ο κ. Χαρδαλιάς και η παράταξή του, είναι φανερό, ότι εγκατέλειψαν για τα παιδιά, την νεολαία και τον Δήμο και προτίμησαν την συμμαχία με την κυβέρνηση, ενάντια στο περιβάλλον και το λαό του Βύρωνα. Προκλητική παραμένει και η στάση της ηγεσίας της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΤΕΔΚΝΑ). Η ηγεσία της ΤΕΔΚΝΑ με την όλη πολιτική και στάση της, στην ουσία, συγκαλύπτει και στηρίζει την πολιτική των κυβερνήσεων, που επί δεκαετίες καταστρέφουν και αλλοιώνουν το φυσικό και δομημένο περιβάλλον της Αττικής σε όφελος των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων.
Οι δυνάμεις που αντιπαλεύουν τον αυτοκινητόδρομο και την καταστροφή του Υμηττού δεν είναι ξένες στο κυκλοφοριακό αδιέξοδο που βασανίζει την Αθήνα. Δεν είναι ξένες στο καθημερινό μαρτύριο του μποτιλιαρίσματος, στα προβλήματα μετακίνησης των εργαζομένων, στην άνετη διεξαγωγή των οικονομικών δραστηριοτήτων και της ανάπτυξης. Απλώς εμείς έχουμε μι άλλη πολιτική και μια άλλη απάντηση. Πιστεύουμε ότι το σημερινό κυκλοφοριακό μοντέλο του λεκανοπεδίου, που βρίσκεται σε κρίση, πρέπει να εγκαταλειφθεί. Η Αθήνα και η Αττική χρειάζονται μια συνολική, άμεση και σχεδιασμένη πολιτική επέκτασης ενός σύγχρονου δικτύου δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς, προσιτά στους πολίτες, που θα είναι προσανατολισμένη στην κατεύθυνση της Αποκέντρωσης.
Ο αγώνας για την διαφύλαξη της φύσης έχει σήμερα ισοδύναμη αξία με τον αγώνα για το ψωμί και το βιβλίο.
Η κοινή δράση των κατοίκων, των κοινωνικών και πολιτικών φορέων της πόλης μας, συνιστά σήμερα την απαραίτητη προϋπόθεση για την ήττα των πολιτικών εκείνων, που στο όνομα του κέρδους, του ανταγωνισμού και της απληστίας θυσιάζουν το περιβάλλον και δημιουργούν πόλεις και περιοχές γκέτο, ανεργίας και φτώχειας.
Ο αγώνας για τον Υμηττό είναι αλληλένδετος με τον αγώνα για την Πάρνηθα και την Πεντέλη, το Ελληνικό, τον Ελαιώνα, το Γουδί!
Η "ΣΤΑΣΗ ΒΥΡΩΝΑ" αγωνίζεται και ζητάει :
1. Αλλαγή του νομοθετικού καθεστώτος προστασίας του Υμηττού. Ο Υμηττός πρέπει, πλέον, να κηρυχθεί άμεσα σε Εθνικό Δρυμό ΑΠΟΛΥΤΟΥ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ και να απαγορευτεί κάθε κατασκευή σε αυτόν. Να καταργηθεί η Β΄ ζώνη Υμηττού και να ενταχθεί στην Α΄ ζώνη. Να απαγορευθεί κάθε παρέμβαση που υπονομεύει το οικοσύστημα και το πράσινο στον Υμηττό.
2. Να μην κατασκευαστεί η νέα Περιφερειακή Υμηττού. Να μη δημιουργηθεί κόμβος στην περιοχή Κουταλά –Σακέττα. ΟΧΙ στην υποβάθμιση του «Αισθητικού Δάσους της Καισαριανής»!
3. Να φύγουν άμεσα όλες οι χρήσεις και εγκαταστάσεις στον Υμηττό ( στρατόπεδα, τσιμεντάδικα, βενζινάδικα, σούπερ μάρκετ, κ. α ). Να διεκδικήσει το δημόσιο και ο Δήμος Βύρωνα, με το νέο Κτηματολόγιο, τις αμφισβητούμενες περιοχές.
4. Να γίνεται κανονικά ο καθαρισμός σε όλη την έκταση του Υμηττού από μπάζα, σκουπίδια, γυαλιά και εύφλεκτα υλικά, ξερά κλαδιά και χόρτα. Άμεσο πρόγραμμα αναδάσωσης και αξιοποίηση του Υμηττού για την αναψυχή των κατοίκων του Βύρωνα και της Αττικής.§ Να προωθηθεί μια σχεδιασμένη, άμεση και ευρείας κλίμακας επέκταση ενός σύγχρονου δικτύου δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς, με την δημιουργία νέων σύγχρονων λεωφορειακών γραμμών, πύκνωση των δρομολογίων, και επέκταση των λωρίδων για τα λεωφορεία. Να έρθει το ΜΕΤΡΟ στον Βύρωνα. Να αξιοποιηθεί η ευρωπαϊκή εμπειρία και η γνώση συγκοινωνιολόγων κ.ά.
5. Να εφαρμοστούν οι οδηγίες της Ε.Ε και οι Διεθνείς Συμβάσεις, που επιβάλλουν πριν από κάθε προώθηση έργου, όπως η επέκταση της περιφερειακής, την διαβούλευση με τους πολίτες και τον υπολογισμό της γνώμης τους, πράγμα που αποφεύγεται συστηματικά από το ΥΠΕΧΩΔΕ.
6. Να δημιουργηθεί Φυτώριο στα πλαίσια του ΣΠΑΥ και να ζητηθεί η οικονομική του ενίσχυση από την κυβέρνηση.
7. Να διερευνηθούν προτάσεις άμεσης ανακούφισης της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Δημιουργία ανισόπεδων κόμβων, βύθιση τμήματος της υπάρχουσας λεωφόρου Κατεχάκη. Να διοργανωθεί ημερίδα με ειδικούς και κοινωνικούς φορείς για τον σχεδιασμό τους.
8. Για μια Συμμαχία των Πόλεων ενάντια στα κυβερνητικά σχέδια για τον Υμηττό.
Ο Τρελός», δηλαδή ο Υμηττός, υπήρξε ανά τους αιώνες πηγή ζωής για τους κατοίκους της Αθήνας. Σήμερα που η πόλη κάτω από τις πιέσεις της κερδοσκοπίας στη γη επεκτείνεται άναρχα σε ολόκληρη την Αττική, ο Υμηττός αποτελεί εμπόδιο στα σχέδια των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων που με παράνομες και ασύμβατες χρήσεις στο βουνό, όπως «τα μεγάλα έργα» προσπαθούν να τον καταστρέψουν. Για τους κατοίκους όμως του λεκανοπεδίου είναι ανάσα, είναι ζωή, που πρέπει να προστατευθεί.


Δεν υπάρχουν σχόλια: