Τετάρτη, 25 Φεβρουαρίου 2009

ΧΑΡΤΗΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Μετά την ανακοίνωση του σχεδίου απο το ΥΠΕΧΩΔΕ ξεκίνηση η διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους η οποία θα διαρκέσει 2 μήνες.
Περιμένουμε τις προτασεις και σκέψεις σας στο email μας, οι οποίες θα συζητηθούν και θα ανακοινωθούν από αυτόν εδώ το χώρο.
Επίσης να σας ενημερώσουμε ότι δόθηκε στη δημοσιότητα η πριβαλλοντική μελέτη του έργου καθως και το σχέδιο του προεδρικού διατάγματος για την προστασία του Υμηττού, το οποίο σύντομα θα αναρτηθεί σ' αυτόν εδώ το χώρο.



ΧΑΡΤΗΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Του Πάνου Τότσικα, Πολεοδόμου, μέλους της Διαδημοτικής Επιτροπής για τη διάσωση του Υμηττού

Με καθυστέρηση αρκετών μηνών, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες τα σχέδιά του για τους «νέους αυτοκινητόδρομους Αττικής» συνολικού μήκους 90 περίπου χλμ. Απ' αυτούς, τα 62 περίπου χλμ. προϋπολογισμού 1,658 δισ. ευρώ, προβλέπεται να κατασκευαστούν με «Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα» (ΣΔΙΤ) και να παραχωρηθούν για πολλά χρόνια σε ιδιωτικές εταιρείες για εκμετάλλευση μέσω είσπραξης διοδίων, και τα υπόλοιπα 28 χλμ. προϋπολογισμού 350 εκ. ευρώ, προβλέπεται να κατασκευαστούν ως δημόσια έργα.

Στον ορεινό όγκο του Υμηττού, προγραμματίζονται τρείς νέοι αυτοκινητόδρομοι ταχείας κυκλοφορίας:

α. Η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος (Νότιο τμήμα) θα διέρχεται πάνω από την Καισαριανή, τον Βύρωνα (Καρέα), την Ηλιούπολη, την Αργυρούπολη, και η προέκτασή της θα φθάνει μέχρι την Λ. Βουλιαγμένης. Θα έχει συνολικό μήκος 11 χλμ., εκ των οποίων 9,2 περ. χλμ. θα είναι υπόγεια. Η επέκτασή της, μήκους 3,6 χλμ., εκ των οποίων το 1,7 θα είναι υπόγειο, θα καταλήγει στην παραλιακή Λ. Ποσειδώνος μέσα από τον χώρο του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού.

β. Η Ανατολική Περιφερειακή Λεωφόρος (Νότιο τμήμα), θα ξεκινά από τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Μεσογείων και θα φθάνει μέχρι την παραλιακή Λ. Σουνίου (Αγ. Μαρίνα). Θα έχει μήκος 13,8 χλμ., εκ των οποίων μόνο τα 1,4 χλμ. θα είναι υπόγεια, δηλαδή θα διέρχεται επιφανειακά μέσα από τον δασικό χώρο του Υμηττού.

γ. Ο συνδετήριος άξονας των δύο προαναφερόμενων αυτοκινητόδρομων, μεταξύ Α/Κ Σακέτα (Βύρωνας) και Α/Κ Μεσογείων, μήκους 6,3 χλμ., εκ των οποίων τα 4 περ. χλμ. θα είναι υπόγεια σήραγγα και τα υπόλοιπα θα διέρχονται επιφανειακά από τις Ζώνες προστασίας του Υμηττού.

Επίσης προγραμματίζεται συνδετήριος άξονας προς το κέντρο της Αθήνας, από τον Α/Κ Σακέτα μέχρι την Λ. Ούλωφ Πάλμε, μήκους 3,7 χλμ. εκ των οποίων τα 1,6 υπόγεια και τα υπόλοιπα θα διέρχονται από τον δασικό χώρο του Υμηττού.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι στον ορεινό όγκο του Υμηττού και οι προεκτάσεις τους μέχρι την Λ. Βουλιαγμένης και την Λ. Ούλωφ Πάλμε θα έχουν συνολικό μήκος 35 περίπου χλμ., εκ των οποίων τα 16 θα είναι υπόγεια. Δηλαδή, το 54% των νέων αυτοκινητόδρομων θα διέρχονται υπέργεια και θα διασχίζουν επιφανειακά τον δασικό χώρο του Υμηττού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, (και όχι το 16%, όπως ισχυρίζεται ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, προφανώς για λόγους εντυπωσιασμού και επηρεασμού της κοινής γνώμης).

Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι στον Υμηττό και οι προεκτάσεις τους προβλέπεται να συνδέονται με 10 ανισόπεδους κόμβους και ημικόμβους (μιας κατεύθυνσης) με τα τοπικά οδικά δίκτυα των γύρω Δήμων, δημιουργώντας πολλαπλά προβλήματα προσέλκυσης κυκλοφορίας από τις γύρω περιοχές. Μεταξύ αυτών και ο θηριώδης ανισόπεδος κόμβος Σακέτα, στα όρια του χαρακτηρισμένου ως «αισθητικού δάσους Καισαριανής», ο οποίος θα καταστρέψει ένα σημαντικό τμήμα δασικού χώρου, το οποίο έχει κριθεί αναδασωτέο μετά τις πυρκαγιές του περασμένου καλοκαιριού. Ακόμη, στην περιοχή της Αγίας Μαύρας Ηλιούπολης, προβλέπεται η κατασκευή ενός μετωπικού σταθμού διοδίων, μέσα σε δασικό και αναδασωτέο χώρο, πολύ κοντά στον οικιστικό ιστό, ενώ μετατοπίστηκε στα όρια των Δήμων Ηλιούπολης-Αργυρούπολης ο κόμβος που αρχικά είχε προγραμματιστεί να γίνει στο τέρμα της κεντρικής Λ. Σοφ. Βενιζέλου της Ηλιούπολης. Ακόμη, στα όρια των Δήμων Αργυρούπολης- Γλυφάδας- Ελληνικού, στη θέση όπου βρίσκεται σήμερα ένα παρκάκι, προβλέπεται η εξαφάνισή του και η κατασκευή ενός ακόμα «ημικόμβου».

Από όσα παρατίθενται παραπάνω, προκύπτει ότι η κατασκευή των νέων αυτοκινητόδρομων θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στον εναπομείναντα δασικό χώρο του Υμηττού. Ωστόσο, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ισχυρίζεται ότι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι « ...είναι ένα σημαντικό περιβαλλοντικό έργο ...», αν και δεν έδωσε στην δημοσιότητα την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, την οποία, όπως είπε, « ...θα αποστείλει στην αρμόδια Περιφέρεια και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και σε όλους τους όμορους Δήμους, παρ' ότι δεν το προβλέπει ο Νόμος..». Δηλαδή, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, «παρανομεί» όταν υπόσχεται να ενημερώσει τους άμεσα ενδιαφερόμενους. Τι μεγαλοψυχία ...

Σχέδια οικιστικής επέκτασης

Μεταξύ των «επτά κύριων συνιστωσών της προσφοράς» των νέων αυτοκινητόδρομων «στους κατοίκους του λεκανοπεδίου», είναι κατά τον κ. Σουφλιά και η « ...οργάνωση της ανάπτυξης των περιοχών της Ανατολικής και Νότιας Αττικής ...μέσα από ένα πλήρες δίκτυο αναβαθμισμένων αξόνων ...αφού πλέον οι οδικοί άξονες θα προηγούνται της οικιστικής ανάπτυξης ...»

Εδώ ο υπουργός ομολογεί την ουσία των έργων που προωθεί: Αντί οι όποιοι οδικοί άξονες να συνοδεύουν κεντρικές χωροταξικές και πολεοδομικές επιλογές, εδώ προηγούνται του πολεοδομικού σχεδιασμού και δημιουργούν προϋποθέσεις οικιστικών επεκτάσεων σε περιοχές που δεν έχουν επιλεχθεί ως οικιστικές από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας. Μια τέτοια περιοχή είναι η ανατολική πλαγιά του Υμηττού, πάνω από το Κορωπί, και μια δεύτερη είναι ο χώρος του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.

Είναι προφανές ότι η ανατολική πλαγιά του Υμηττού, καταπατημένη και λεηλατημένη από παντός είδους αετονύχηδες, αποτελεί φιλέτο οικιστικής επέκτασης. Τι νόημα έχει άλλωστε η κατασκευή 5 ανισόπεδων κόμβων στο υπό κατασκευή νότιο τμήμα της Ανατολικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού; Ακόμη, είναι προφανές ότι η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού, καταλήγοντας στον χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, θέτει ξανά επί τάπητος τα σχέδια του κ. Σουφλιά για την δημιουργία ενός μεγάλου πολεοδομικού συγκροτήματος στο χώρο αυτό. Ας μας απαντήσει ο υπουργός, τι νόημα έχει η κατασκευή 6 ανισόπεδων κόμβων σε ένα «Μητροπολιτικό Πάρκο Πράσινου», όπως υποκρίνεται ότι θέλει να δημιουργήσει εκεί;

Tι πόλεις θέλουμε;

«Η πρωτεύουσα δεν διαθέτει Ρυθμιστικό Σχέδιο, δεν έχει πολεοδομικό σχεδιασμό και μπήκε στον 21ο αιώνα αντιμετωπίζοντας το σοβαρό θέμα της επέκτασης και της οργάνωσης του χώρου με βάση τους κανόνες της προσφοράς και της ζήτησης, με βάση τις ανάγκες κερδοσκοπίας επί της γης. Συνεχίζει να αναπτύσσεται με βάση τους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, με ένα μοντέλο πού έχει εγκαταλειφθεί από χρόνια στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις. Οι προγραμματισμοί δείχνουν ότι θα συνεχιστεί η κυριαρχία του Ι.Χ. και αυτό είναι μεγάλο λάθος» (Γ. Πολύζος, πολεοδόμος, αντιπρύτανης ΕΜΠ).

«Σε παγκόσμια κλίμακα, το κυκλοφοριακό δεν λύνεται με οδικά έργα. Τα έργα βελτιώνουν την κυκλοφορία μια πενταετία και μετά ξεπερνιούνται, αφού προσελκύουν νέο αριθμό προβλημάτων.

Το αποδεικνύει το Λος Άντζελες, που έχει μποτιλιάρισμα παρά το γεγονός ότι διαθέτει πληθώρα αυτοκινητόδρομων με 8 έως και 10 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Το αντιμετώπισε το Λονδίνο πριν από χρόνια όταν απέρριψε την πρόταση για διαπλάτυνση του Μ-25, του βασικού του δακτυλίου ...; Η Αττική δεν έχει ολοκληρώσει τους περιφερειακούς οδικούς δακτυλίους... Η κατασκευή τους θα απαιτήσει χρόνια και επομένως πρέπει να δώσουμε έμφαση στα μέτρα διαχείρισης της κυκλοφορίας. Να ξεκινήσουμε από τον έλεγχο της στάθμευσης που θα βελτιώσει τις συνθήκες κυκλοφορίας σε πολλούς οδικούς άξονες. Να δημιουργήσουμε ενιαίους και ολοκληρωμένους διαδρόμους ταχείας κυκλοφορίας -τους ελεγχόμενους και ελεύθερους λεωφορειόδρομους- για να κινηθούν ειδικές γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ με λιγότερες στάσεις που θα εξυπηρετούν καλύτερα τους επιβάτες. Ορισμένοι αντιτίθενται στο μέτρο και θεωρούν το παιγνίδι «άδικο», πρέπει όμως να αποφασίσουμε ως πολιτεία και κοινωνία αν θα εξυπηρετήσουμε τους μετακινούμενους με τις συγκοινωνίες ή αυτούς που συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τα Ι.Χ.» (Π. Παπαδάκος, συγκοινωνιολόγος)

Η «Διαδημοτική Συντονιστική Επιτροπή για τη Διάσωση του Υμηττού», στην οποία συμμετέχουν 40 περίπου τοπικοί φορείς από 16 Δήμους γύρω από τον Υμηττό, από την ίδρυσή της, τον Μάιο του 2007, έχει τοποθετηθεί ενάντια στην κατασκευή νέων αυτοκινητόδρομων στον Υμηττό, επειδή θεωρεί ότι θα υποβαθμίσουν ακόμα περισσότερο το οικοσύστημα και την βιοποικιλότητα του βουνού, χωρίς να αντιμετωπίσουν ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα τα σημερινά κυκλοφοριακά προβλήματα της πρωτεύουσας. Η «Διαδημοτική» πιστεύει ότι πρέπει να υπάρξει διαφορετική διαχείριση του υπάρχοντος οδικού δικτύου και να δοθεί προτεραιότητα στην ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς και ιδιαίτερα των μέσων σταθερής τροχιάς, στην επέκταση του δικτύου των λεωφορειόδρομων, στην δημιουργία εκτεταμένου δικτύου ποδηλατόδρομων και πεζόδρομων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: